Arogantní filmový freudismus v podání „mladého člověka“

Vědomě se dnes věnuji fundamentálnímu společenskému problému a ne banálnímu politickému zmatku. Lidojed a genius manipulace s lidskými dušemi strýček Lenin řekl: „film je nejdůležitějším z umění, protože nejsnadněji formuje lidské duše.“

Začněme vzdáleným příkladem, jehož výhodou je, že na něj ještě nikdo z vás nemá názor. Má generace Rusáků byla formována dvěma filmy: Bratr 2 a Bavorák 2. Basic story je zdánlivě u obou filmů podobné: on a ona čelí tlaku zločineckého businessu propojeného se státní správou a musí se z těch okolnosti prostřílet směrem k happy endu. Totální ideologický rozdíl však lze snadno poznat dle soundtracku: Bratr 2 má stylový rockový doprovod, hlavní linie se odehrává v USA, kde se platonický zamilovaný pár musí prostřílet bandou ziskuchtivých amerických bankéřů a pod heslem „Rusové ve válce drží spolu“ se ze všech sil snaží o nastolení spravedlnosti a návrat do vlasti. Bavorák 2 se odehrává za doprovodu provinciálního hip hopu, hlavní linie děje je v Rusku, kde se platonický zamilovaný pár musí prostřílet bandou policajtů, aby pod heslem „pojďme z této země odjet“ loupí, aby si vydělali na život na tropickém ostrově.

Víte, oba ty filmy jsou na svou dobu a rozpočet prvotřídně natočeny, mají jedinečnou atmosféru a styl, skvělé vykreslené postavy a mimořádné herecké výkony. Jejích hlavní hrdinové, stejně jako jejích hudba, jsou ale v naprostém protikladu a jasně vyjadřují extrém dvou protichůdných cest, před kterými myslící tvor ruského původu stojí: buď „Rusové ve válce drží spolu a bojuji za spravedlnost“ anebo „vypadněme odsud a peníze za každou cenu“.  Zeptejte se Rusáka mezi 15 a 35 léty na tyto dva filmy a nejpravděpodobněji vám pochválí oba, protože si bude myslet, že se ho ptáte na zpracování, herecké výkony a realističnost příběhů. Zeptejte se ho ale na to, k hrdinům kterého filmu má blíž, a bude-li to extrovert, dozvíte se tak o něm velmi mnoho. Je to podobné jako rozdíl mezi tvorbou Nolana a filmy Taurantina – řemeslná dokonalost oběma slouží k zcela protichůdným účelům – u jednoho to je nezabij a bojuj za spravedlnost (typický trilogie Batmana), u druhého to je zabij maximum lidí, protože v tom spočívá spravedlnost (typický Kill Bill, Nespoutaný Django, Hanebný pancharti).

Jako vcelku arogantní a rychle škatulkující člověk otevřeně přiznávám, že vůči příznivcům filmů Bavorák 2 a tvorby pana „nejlepšího režiséra všech dob“ Tarantina mám v osobním i profesionálních životě zhruba stejně silné předsudky, jako vůči komunistům a nacistům. „V čem spočívá síla bratře?“ „V penězích bratře, peníze vládnou světu a kdo jich má více, ten je tím silnějším.“ „A já si myslím, že je síla v pravdě. Kdo jí má více, ten také nakonec zvítězí.“ Zní legendární dialog z filmu Bratr 2, ke kterému lze již jenom dodat Batmanovo „You're garbage who kills for money.“, ačkoliv v případě Nolanových antihrdinů a Torantinových hrdinů častěji sedí „You're garbage who kills for fun.“

Autor: Sergej Pavljuk | pondělí 28.10.2013 9:50 | karma článku: 11,11 | přečteno: 562x
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10888x
Baví mě vézt se na nejnovějších vlnách online marketingu. O online marketingu toho v rámci projektu VIDEOEFEKT publikujeme mnohem více: videoefekt.cz

Seznam rubrik