Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Arogantní filmový freudismus v podání „mladého člověka“

28. 10. 2013 9:50:29
Vědomě se dnes věnuji fundamentálnímu společenskému problému a ne banálnímu politickému zmatku. Lidojed a genius manipulace s lidskými dušemi strýček Lenin řekl: „film je nejdůležitějším z umění, protože nejsnadněji formuje lidské duše.“

Začněme vzdáleným příkladem, jehož výhodou je, že na něj ještě nikdo z vás nemá názor. Má generace Rusáků byla formována dvěma filmy: Bratr 2 a Bavorák 2. Basic story je zdánlivě u obou filmů podobné: on a ona čelí tlaku zločineckého businessu propojeného se státní správou a musí se z těch okolnosti prostřílet směrem k happy endu. Totální ideologický rozdíl však lze snadno poznat dle soundtracku: Bratr 2 má stylový rockový doprovod, hlavní linie se odehrává v USA, kde se platonický zamilovaný pár musí prostřílet bandou ziskuchtivých amerických bankéřů a pod heslem „Rusové ve válce drží spolu“ se ze všech sil snaží o nastolení spravedlnosti a návrat do vlasti. Bavorák 2 se odehrává za doprovodu provinciálního hip hopu, hlavní linie děje je v Rusku, kde se platonický zamilovaný pár musí prostřílet bandou policajtů, aby pod heslem „pojďme z této země odjet“ loupí, aby si vydělali na život na tropickém ostrově.

Víte, oba ty filmy jsou na svou dobu a rozpočet prvotřídně natočeny, mají jedinečnou atmosféru a styl, skvělé vykreslené postavy a mimořádné herecké výkony. Jejích hlavní hrdinové, stejně jako jejích hudba, jsou ale v naprostém protikladu a jasně vyjadřují extrém dvou protichůdných cest, před kterými myslící tvor ruského původu stojí: buď „Rusové ve válce drží spolu a bojuji za spravedlnost“ anebo „vypadněme odsud a peníze za každou cenu“. Zeptejte se Rusáka mezi 15 a 35 léty na tyto dva filmy a nejpravděpodobněji vám pochválí oba, protože si bude myslet, že se ho ptáte na zpracování, herecké výkony a realističnost příběhů. Zeptejte se ho ale na to, k hrdinům kterého filmu má blíž, a bude-li to extrovert, dozvíte se tak o něm velmi mnoho. Je to podobné jako rozdíl mezi tvorbou Nolana a filmy Taurantina – řemeslná dokonalost oběma slouží k zcela protichůdným účelům – u jednoho to je nezabij a bojuj za spravedlnost (typický trilogie Batmana), u druhého to je zabij maximum lidí, protože v tom spočívá spravedlnost (typický Kill Bill, Nespoutaný Django, Hanebný pancharti).

Jako vcelku arogantní a rychle škatulkující člověk otevřeně přiznávám, že vůči příznivcům filmů Bavorák 2 a tvorby pana „nejlepšího režiséra všech dob“ Tarantina mám v osobním i profesionálních životě zhruba stejně silné předsudky, jako vůči komunistům a nacistům. „V čem spočívá síla bratře?“ „V penězích bratře, peníze vládnou světu a kdo jich má více, ten je tím silnějším.“ „A já si myslím, že je síla v pravdě. Kdo jí má více, ten také nakonec zvítězí.“ Zní legendární dialog z filmu Bratr 2, ke kterému lze již jenom dodat Batmanovo „You're garbage who kills for money.“, ačkoliv v případě Nolanových antihrdinů a Torantinových hrdinů častěji sedí „You're garbage who kills for fun.“

Autor: Sergej Pavljuk | pondělí 28.10.2013 9:50 | karma článku: 9.32 | přečteno: 558x

Další články blogera

Sergej Pavljuk

Motýlí efekt internetu – adaptuj se nebo vyhyň

Internet je strašně podceněná věc. Kdokoliv, kdo se naučil používat klávesnici a myš, má často pocit, že to celé pochopil. Je to přesně naopak

12.9.2017 v 15:58 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 295 | Diskuse

Sergej Pavljuk

Placená reklama je jako placený sex

Výsledek je jistý. Jisté je, že to není ono. Konvenční placené online reklamy, kdy firma platí za proklik (PPC), dosah nebo shlédnutí je tolik, že s jistotou dodá pouze jeden výsledek.

30.8.2017 v 15:15 | Karma článku: 9.46 | Přečteno: 368 | Diskuse

Sergej Pavljuk

Čtete blog na iDnesu? Jste dinosauři, sorry jako

Internet v ČR zítra slaví své 25. narozeniny. Před sto lety se lidé „staré školy“ bránili telegrafu, telefonu a rádiu, včera se bránili internetu, dnes se brání sociálním sítím.

12.2.2017 v 20:27 | Karma článku: 14.35 | Přečteno: 557 | Diskuse

Sergej Pavljuk

Facebook spouští umělou inteligenci, schovejte se do lesa nebo

Facebook se vrhl na tvorbu umělé inteligence. Chudák Siri, musí z toho být celá nesvá. FB inteligence má umět ovládat chytrou domácnost, má si umět s člověkem pokecat a má se postarat o výchovu dětí.

21.12.2016 v 19:31 | Karma článku: 11.54 | Přečteno: 709 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Januška

Pošlapaná Ústava

Ministr spravedlnosti navrhl Nejvyššímu správnímu soudu, aby odvolal soudkyni, která nestranně a nezávisle rozhodla soudní spor. Že by žalovaná (pí Nagyová) měla pravomoc rozkazovat policejní složce je málo pravděpodobné.

25.9.2017 v 3:01 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Katarína Lorenčíková

V klube frfľošov...

Niekedy sa bavím na tom, čo vidím.... neviem však či sa mám smiať (-: alebo plakať )-: Jem... a vidím 3 ženy. Totálne frfľošky...

24.9.2017 v 21:42 | Karma článku: 5.73 | Přečteno: 127 | Diskuse

Irena Fuchsová

Jak jsem opravila automatickou pračku

Když se nám rozbijí naši pomocníci v domácnosti, není to otázka jedné vteřiny. Že nejsou v pořádku nám nějaký čas signalizují. I víko mé pračky začalo před měsícem při zavírání vrzat, a já to ignorovala....

24.9.2017 v 20:11 | Karma článku: 13.32 | Přečteno: 305 | Diskuse

Alena Kulhavá

Čína jako příklad budoucnosti v kultuře, velký otazník v konzumu a odstrašující příklad

v lidských právech a týrání lidí a zatím i v ekologii a také v obchodní charakterové beztvarosti, otazník v bezpečnosti. Kým bude Čína za 30 let a co se od ní můžeme naučit dnes?Jaké výzvy přinášejí Arabové? Jaké černoši?

24.9.2017 v 19:31 | Karma článku: 6.65 | Přečteno: 286 |

Hatem Berrezouga

Válka symbolů: půlměsíc, aneb když se muslim klaní k satanovi! Část. 2

„Představme si na chvíli, že by se to stalo naopak. Že by Lidl například vymazal půlměsíc na islámské sakrální stavbě. Co by následovalo?" Zněla otázka.

24.9.2017 v 19:04 | Karma článku: 13.98 | Přečteno: 488 |
Počet článků 57 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2830

Baví mě vézt se na nejnovějších vlnách online marketingu. O online marketingu toho v rámci projektu VIDEOEFEKT publikujeme mnohem více: videoefekt.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.